babetteinsuriname.reismee.nl

Mijn eerste stageweek op OS. Blauwgrond

Afgelopen maandag was onze eerste stagedag. Rond half 7 stond ik onder de douche en om kwart over 7 was ik helemaal klaar om richting stage te fietsen. We hadden begrepen dat de leerkrachten uiterlijk kwart voor 8 er moesten zijn en de leerlingen uiterlijk 8 uur. Wij kwamen rond half 8 aan op OS. Blauwgrond en op het schoolplein was het al aardig druk. Rond kwart voor 8 verzamelden de kinderen zich om de vlaggenmast keurig in de rij bij de eigen groep. Het was tijd voor de vlaggenparade. Iedere ochtend wordt de vlag gehesen en zingen alle kinderen het volkslied van Suriname. Erg indrukwekkend! Hierna mochten wij ons voorstellen aan de kinderen, dat was even flink hard praten om voor alle kinderen hoorbaar te zijn. En vervolgens sprak het schoolhoofd de kinderen toe. Ze vroeg aan de kinderen wie wat had geleerd de afgelopen week? Dit mocht van een familielid zijn, leerkracht of vriendje of vriendinnetje. Dit in het kader van ‘de lerende school’ het onderwerp wat dit kwartaal op de school centraal staat. Enkel durfde geen van de kinderen na voren te komen op 2 kleuters na. De een had geleerd dat wanneer hij goed zijn best deed in de klas hij vervolgens in de poppenhoek mocht spelen en de ander had van zijn broertje een lied geleerd. How cute

Smile
!!

Na de vlaggenparade lopen de kinderen in nette rijen terug naar de klas. Waar ze voor het lokaal in een jongens en een meidenrij gaan staan totdat de leerkracht toestemming geeft om de klas te betreden. Wij hebben afgelopen week besteed aan het brengen van klassenbezoekjes om zo indrukken te krijgen van het lesprogramma, de manier van werken, de kinderen, de leerkrachten, de schoolomgeving en nog veel meer! Ook om tot een keuze te komen in welke klas ik stage wil gaan lopen. In Suriname wordt gebruik gemaakt van twee benamingen voor de groepen aan te geven. ‘De klasse: Klas 1 tot en met 6 (Klasse 1 is in Nederland groep 3, klasse 2 is in Nederland groep 4, etc.) en ‘de leerjaren’: leerjaar 1 tot 8 (Leerjaar 1 is in Nederland groep 1, leerjaar 2 is in Nederland groep 2, etc.). Dus de benaming ‘leerjaar’ loopt gelijk met de benaming ‘groep’ in Nederland. De schooltijden zijn hier anders dan in Nederland, de kleuters zijn hier om 12 uur uit, leerjaar 3 en 4 zijn uit om 12.20 en de andere leerjaren zijn om 12.50 uit.

We zijn begonnen met het meedraaien in de kleuterklas en zijn zo alle klassen afgegaan. Momenteel zit mijn hoofd vol met indrukken en lopen deze niet gestructureerd. Daarom beschrijf ik hier kort een aantal dingen die we hebben gezien en zal ik hier vast later nog eens op terug komen. In ieder lokaal, van de kleuters tot aan leerjaar 8 zijn onderwijshoeken terug te vinden. Bij de kleuters zijn dit de poppen-, keuken-, reken-, taal- en de themahoek. Het thema bij de kleuters is momenteel kleding. De kleuters spelen in de hoeken tijdens het vrije spel. Ook in de leerjaren 3 tot 8 is een reken-, taalhoek terug te vinden en het verschilt per klas of er nog andere hoeken zijn. Deze mogen gebruikt worden wanneer de kinderen klaar zijn met hun werk. Ik heb alleen nog niet gezien dat de hoeken echt gebruikt worden en het verschilt per klas wat voor materialen erin staan. In 1 klas heb ik een doos ontwikkelingsmateriaal gezien in de hoek, wat in Nederland bij de kleuters te vinden is.

Daarnaast kennen ze in Suriname geen digi-bord maar wordt alles, maar dan ook alles op het krijtbord geschreven. Opgaves, aantekeningen en toetsvragen worden door de juffen in een keurig handschrift op het bord geschreven. Dat wordt dus even oefenen voor mij… Want mijn bordhandschrift is (nog!) niet super goed. Een toets wordt hier trouwen een ‘rap’ genoemd. De eerste keer dat ik dit hoorde dacht ik dat ze bedoelde het rappen op muziek… Oeps!

De kinderen tonen respect voor de leerkracht en spreken in twee woorden, ja juf! Dit wordt ook door de leerkracht verwacht. Tijdens een observatie van een aardrijkskunde les in leerjaar 6 gaf de leerkracht aan dat ze de taal van de kinderen probeerden te stimuleren. De kinderen gaven telkens antwoord met 1 woord, dit wilde ze niet. Ze wilde nette en duidelijke zinnen waarbij duidelijk werd wat ze bedoelde en eventuele begrippen werden verduidelijkt. Het is mooi om te zien dat de leerkrachten het taalniveau van de kinderen erg belangrijk vinden en dit ook terug laten komen tijdens de andere vakken.

Net zoals in Nederland wordt de meeste leertijd aan de vakken rekenen en taal besteedt. Voor het vak rekenen hebben ze net een nieuwe methode, deze hebben we alleen terug gezien in de leerjaren 4 en 5 en bij de andere klassen gebruikten ze nog de oudere methode. Deze nieuwe methode heet ‘Plezier in Rekenen’ en is gebaseerd op de Nederlandse methode ‘De wereld in getallen’. Het enige wat anders is gemaakt zijn de plaatjes en de tekst, deze zijn aangepast aan de Surinaamse cultuur. De didactiek en leerlijnen zijn hetzelfde.

Voor nu laat ik het bij deze indrukken, excuus als deze blog een beetje rommelig leest! Dit komtdoor de velen indrukken die ik heb opgedaan.

Door alles wat ik nu heb gezien heb ik onwijs respect voor de leerkrachten op deze school, het is duidelijk te merken dat ze vol passie kennis met de kinderen delen. (Net zo als vaak in Nederland te zien is!) De leerkrachten ontvangen ons allemaal erg vriendelijk en staan open voor het beantwoorden van onze vragen. Ik heb besloten om mijn stage te gaan lopen in leerjaar 3a, klas 1. Dit gaat voor mij een onvergetelijke ervaring worden waarbij ik hoop dat ik mij op didactisch en pedagogisch gebied sterk ga ontwikkelen.

Dit weekend gaan we op onze eerste trip richting het binnenland! Morgen 9.00u vertrekken we met een busje richting Bigi Pan waar we vogels, vissen en kaaimannen gaan spotten onder leiding van een gids. Zondag avond zullen wij weer terug zijn in ons huisje, dus vanaf dan ben ik weer mobiel bereikbaar. Ben benieuwd met hoeveel nieuwe muggenbulten ik terug kom.. Momenteel zit ik al aardig onder!

Reacties

Reacties

Els en jorgen

Mooi verhaal babette en fijn dat je het naar je zin hebt in suriname heel veel plezier en enjoy it dikke knuffel van ons????????????????????????????

Els en jorgen

Die vraagtekens zijn kusjes hahaha

Mia van Cuijk sevriens

Hoi Babette.

Wat leuk om je indrukken van die eerste week te lezen.
Had al de hele week gekeken, dus blij met je verhaal.
Mooi om te lezen met hoeveel passie ze daar werken.
Het wordt een prachtige ervaring om nooooit meeer te vergeten.
Pas op dat de kaaimannen geen zin hebben in een. Nederlands snoepje! :)
Heeeel veel plezier op je tocht dit weekend enheel veelsucces volgende week.
Kijk nu al uit naar je volgende verhaal xxx
Groetjesss mia

Karin

Nu al veel indrukken en ervaringen opgedaan. Mooi om te lezen. Maak er nog een onvergetelijke tijd van!

Bianca Beckers

Wauw Babette, wat een mooie blog. Heerlijk om te lezen hoe jouw vele indrukken te maken hebben met jouw eigen visie op onderwijs en de manier waarop jij nadenkt hierover.
Jij kunt aan het eind van de stageperiode prachtig borgschrijven denk ik :).
Geniet!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!