babetteinsuriname.reismee.nl

Update vanuit Suriname!

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen.. Nu hadden we de afgelopen twee weekenden ook niet echt trips op de planning staan. Dit houdt natuurlijk niet in dat we alle weekenden thuis hebben gezeten..

Zo ben ik, samen met Kim en Joni, op zondag 17 mei naar de vlindertuin geweest. We hebben eerst rondgekeken in de vlindertuin voordat we een rondleiding kregen door de vlinderkwekerij. De vlinderkwekerij is in 1996 opgestart voor de export van tropische vlinderpoppen. Tijdens de rondleiding lieten ze de transformatie zien van de vlinder en vertelden ze hoe de poppen worden geëxporteerd. Bij het park zitten ook schildpadden en slangen. De babyschildpadjes mochten we ook even vasthouden en natuurlijk hoorde daar een fotomomentje bij..

Het weekend erop zijn we de zaterdag naar Braamspunt gegaan. Dit uitstapje was georganiseerd door onze huisbaas. Om 4 uur verzamelden we ons, we waren met z’n 14e, bij de plek waar de boot zou vertrekken. Onderweg naar Braamspunt kregen we de gelegenheid om dolfijnen te spotten. Of we ze gezien hebben? Jazeker, een aantal kwamen zelfs heel dicht bij de boot om zich even goed te laten bekijken. Daarna aangekomen bij Braamspunt hebben we bij een visser een visje, genaamd Bang Bang, gekocht. De mensen daar hebben hem voor ons schoongemaakt, waarna wij hem zelf hebben gebakken. Hij smaakte heerlijk! Na het avondeten was het tijd om te gaan zoeken naar schildpadden. De vrouwtjesschildpadden komen daar namelijk aan land om eieren te leggen. We hebben 2 verschillende soorten gezien die eieren aan het leggen waren. Heel indrukwekkend!! Om ongeveer een inschatting te geven van de grootte van deze dieren: Als ik languit lig, zijn ze in de lengte (en breedte) groter dan ik! Eentje was ongeveer 1,70m lang.

De zondag ben ik, samen met mijn huisgenoten en een kennis van een huisgenoot, naar de plantage Mariënburg gereden. Mariënburg is een voormalige suikerrietplantage, -fabriek en kampong, gelegen in het Surinaams district Commewijne. We hebben hier de vervallen rumfabriek bekeken en gezien hoe de huizen van gastarbeiders eruit zien. De huisjes (geen foto) zijn van hout gemaakt en zijn zo ontzettend klein. Ze zijn nu nog steeds bewoond. De man met wie we mee waren kan ontzettend veel vertellen over Suriname, wat erg leuk en interessant is! Na de rondleiding bij de fabriek zaten onze benen behoorlijk onder de modder, vanwege de natte en drassige grond. We mochten daarom even onze benen afspoelen bij een huis voordat we weer de auto instapten. Bij dit huis waren puppy’s en dit was dus een uiterst geschikt knuffelmomentje! (Want ik mis mijn hondjes in Nederland wel een beetje..) Daarna zijn we nog bij een Javaans restaurantje gaan eten, het was heerlijk maar vooral ook pittig.

Deze maandag en dinsdag hadden we vrij van stage vanwege de verkiezingen. Dat de verkiezingen hier meer aandacht krijgen dan in Nederland is overduidelijk. Overal zie je propaganda voor de verschillende partijen. Hier geldt zelfs de regel dat 24u voordat de mensen gaan stemmen er geen propaganda meer mag worden gemaakt en er geen alcohol meer wordt verkocht of geschonken bij cafés. En in tegenstelling tot in Nederland is hier een grotere opkomst bij de stemlokalen. De stemlokalen zijn trouwens op de scholen, vandaar dat de kinderen vrij hebben.

Woensdag en donderdag ben ik wel op stage geweest en vrijdag ben ik aanwezig geweest bij de vergadering. Stage bevalt mij heel erg goed, mijn stageklas (groep 3 – leerjaar 1) is voor mij een enorme uitdaging. Zo veel verschillen tussen de kinderen en zo weinig differentiatie. Alles wordt klassikaal gegeven, dus geen coöperatieve werkvormen. Alles vanuit de leerkracht gestuurd, deze geen ruimte voor inbreng van de leerlingen. Met mijn mentor kan ik het heel goed vinden, ik krijg de ruimte om dingen in te brengen en ze staat open voor mijn ideeën. Maar ik kan ook heel veel van haar leren, zeker als het gaat om didactiek, orde en consequent handelen. Iedere dag geef ik een les aan de kinderen en soms speel ik een energizer met ze, zoals levend memory. De lessen die ik tot nu toe heb gegeven zijn rekenen en taal. Afgelopen donderdag heb ik een OJW-les gegeven, deze ging over bloemen. Samen met de kinderen hebben we bloemen gedroogd en maandag gaan we er een groepskunstwerkje van maken. Ook werk ik vaak met 1 leerling in de klas, hij is Braziliaans en praat niet tot nauwelijks. Het schijnt dat hij ook in zijn moedertaal niet goed kan praten. Tot nu werk ik met hem aan de opdrachten die de andere kinderen ook krijgen, soms lees ik een boekje voor of laat ik hem mij dingen nazeggen. Via powerpoint heb ik een presentatie gemaakt met de lichaamsdelen, dus deze oefenen we samen.

Zo, het is nu toch echt tijd om op te staan.. De foto’s van afgelopen 2 weken zijn weer te vinden in het fotoalbum! Vanavond gaan we met de partybus naar de poolparty bij het Wyndham hotel, aangezien zowel Kim als ik gratis kaarten hebben gewonnen..

Smile

Tot schrijfs, mails, apps of skypes! X

Reacties

Reacties

mama en kitty

He meis, mooi levendig blogbericht weer. We sturen je deze week wat recepten voor crunchy sprinkhanen; voor je vegetarische week. Krakend lekker. Xje ps verrassend te versieren met vlinders ps2 kitty vraagt: wil je even zoeken naar rumbonen wellicht hangen die in die boom in de rumfabriek. Kuhhuzz

Els en jorgen Raes

Weer een fantastisch verhaal en fotos babette
Geweldig wat je allemaal meemaakt
Een hele dikke knuffel van ons uit het zonnige Javea Spanje xxx

m.vanmanen@upcmail.nl

Meisje, wat een geweldige belevenissen allemaal, heerlijk voor je. Wat leer je veel, wat zie je veel en geniet je enorm. Heerlijk. Vanmorgen heb ik mijn nieuwe hondje gehaald, een enorm verschil met Tessa. Een wit, langharig Keeshondje, verstaat nog helemaal niets dus moet nog heel veel leren. Maar wel weer gezellig.
Nog heel veel plezier, liefs Riet.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!