babetteinsuriname.reismee.nl

Het avontuur begint..

7-7-2014
'Beste Kim en Babette,
Namens de werkgroep internationalisering mag ik jullie mededelen dat jullie, op basis van advies huidige SLBer, motivatiebrief én gesprek, groen licht hebben gekregen voor de minor internationalisering.'

Hierboven staat het dan... De eerste bevestiging dat er een groot avontuur voor mij werkelijkheid ging worden! En gisteren, 23 april 2015, was het dan zover. Om half 7 reden mama, Kitty en ik aan richting het vliegveld Schiphol. De planning was om 6 uur, kwart over 6 uiterlijk, vertrekken, maar we zaten al een beetje in de Surinaamse stemming en het werd dus iets later.

Op het vliegveld trof ik Kim, samen met haar familie. Met z'n allen hebben we nog gezellig iets gedronken en toen was het tijd om afscheid te nemen. (Natuurlijk metde nodige traantjes) In het vliegtuig zijn we niks te kort gekomen.. Lekker een aantal filmpjes gekeken en qua eten mochten we zeker niet klagen!Om 15.45 arriveerden we op vliegveld Zanderij, een halfuur later dan gepland. Na ongeveer 9 uur vliegen mochten we het vliegtuig verlaten. Buiten was gelijk de warmte, vochtigheid en benauwdheid voelbaar! Vervolgens moesten we nog door de douane en dat was niet 1,2, 3 gepiept. We hebben anderhalf uur in de rij mogenstaan totdat eindelijk onze stempel in het paspoort werd gezet. Daarintegen konden we onze koffer zo meepakken!

Robert, ons contactpersoon, stond al op ons te wachten. D.m.v. de technolgie van deze tijd, facebook, herkende hij ons. Samen met hem liepen we naar de auto. En needit wasniet met een zonnebril op maar schuilend onder een paraplu..Opweg naar ons huisje voor de komende 3 maanden! Hier wonen we samen met 3 belgische meiden. 2 Hiervan vertrekken maandag alweer richting huis en hiervoor komt 1 jongen in de plaats.

De eerste avond zijn we nog even bij het chinese winkeltje (die heb je hier mega veel!) geweest om de nodige dingen te halen en vervolgens nog even op de bank gehangen. De eerste kakkerlak is gespot!En uitgerekend aan mij de eer natuurlijk, ik wilde even het kastje in de badkamer checken of ik daar mijn toiletspulletjes kon bewaren. Dat heb ik geweten! De komende 3 maanden staan mijn toiletspullen mooi op mijn kamer. Rond 9 uur, Surinaamse tijd zijn we lekker ons bed in gekropen.

Vanochtend, 24 april 2015, kwam Robert ons om half 9 ophalen. Als eerste zijn we kennis gaan maken met Miss Eduards. Het schoolhoofd van onze stageschool, obs. Blauwgrond. De school staat dit semester in het teken van de 'lerende school'. Wat dat precies inhoudt gaan we de komende weken ontdekken! Maandag begint onze stageperiode en we beginnen met het 'rondsnuffelen' in de school om te kijken in welke stageklas wij de komende weken gaan verblijven.

Na het kennismaken en het bezoekje aan de Vreemdelingendienst was het tijd om Paramaribo te gaan verkennen d.m.v. de rondleiding van Robert! Ook vandaag liet het zonnetje zich nauwelijks zien maar mochten we wel genieten van een paar harde douches (het regenseizoen komt eraan...). Veel indrukken gekregen tijdens de rondleiding en ook mooie verhalen van Robert gehoord. Een aantal hoogtepunten waren: Fort Zeelandia, de Kathedraal, Steps (een schoenenwinkel

Smile
), een groot sportpark Oase en nog veel meer. Ook hebben we ons eerste Surinaamse eten geproefd, een soort bami met kip en rundvlees. Dit was helaas geen succes... Wel hebben we een heerlijk Surinaams drankje ontdekt en deze staat nu ook in onze koelkast!

Want bij terugkomst besloten we, omdat de fietsen nog niet aanwezig zijn...., lopend naar de Mall en de supermarkt te gaan. Dit was maar zo'n 10 minuten lopen en de supermarkt nog 5 minuten verder. In de Mall nog een paar handdoeken gekocht en dringend op zoek geweest naar een paraplu. Helaas zonder succes. Vervolgens zijn we naar de supermarkt, Choi's, gegaan om daar even inkopen te doen. De terugweg was hierom een stuk lastiger en we hebben enkele pauzes in moeten lassen. Maar gelukkig is nu alles in huis. Zelfs de vaatdoeken, de allesreiniger en het afwasmiddel, dus we kunnen de kasten in onze kamers uitsoppen want dat is wel nodig!

Inmiddels is het half 8, tijd voor ons Nederlands broodje met kaas! Bedankt voor alle lieve berichtjes, kaarten en cadeautjes. Foto's komen vanavond nog online.

Tot schrijfs, X

Chloë

Lieve lieve Babette,

Ik vind het zooo leuk om je blog te lezen en ik krijg er echt de kriebels van om ook weer ver op reis te gaan!
Ik wilde zeggen dat je van iedere dag moet genieten, maar ik denk dat dat een beetje overbodig is aangezien jij een echte levensgenieter bent. Ik ben heel erg benieuwd naar wat je allemaal nog mee zult maken de komen de maanden.

Heeeeeeel veeeeeeel liefst van je stikjaloerse en ontzettend trotse beste vriendinnetje die je onwijs mist

Riet van Manen

Meisje bedankt voor de uitgebreide informatie. Zo leuk om te horen. Ik hoop wel dat jullie beter krijgen.
Ik heb vandaag Bo op proef. Ontzettend speels, vraagt permanent aandacht voor spelletjes en loopt helaas ontzettend slecht aan de riem. We proberen het gewoon een paar dagen. Knuffel Riet, poot Bo.

Xyr

Super tof om te lezen Babbel! Heeel veel plezier! Veel liefs

mama en kitty

hi lieve dochter, wat een belevenis al. tja die kakkerlakken hadden we voorspeld. Dit is pas het begin. Het is erg stil in huis, na gisterochtend, je badkamer ligt lekker open, maar als je thuiskomt weer mooi. We hebben besloten om een stortdouche te installeren, want daar ben je dan inmiddels aan gewend. ha ha. We zijn druk met skype te onderzoeken maar dat komt goed. kusjes van ons

Haaa lieve Babette.
Tjonge wat een prachtig avontuur voor jou.....
Ben heeeeelbe ieuwd...
En ja die kakkerlak....???????? je zult er wel aan wennen ????
Heb net met je moeder getelefoneerd met whatsapp!
Probeerde je te bellen maar je was er effe niet. (Lees had geen wifi in de buurt????????)
Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
Hele dikke vette kus ????????????????
En denk eraan, maak er een ????????????????van.

Mia

Flauw hoor hij pakt mijn super leuke icoontjes niet ....

????????????????

Mia

Als ik een emoticon stuur, dan stuurt hij vraagtekens...

Mark en jellie en de bubs

Heey babette,

Super leuk om je eerste belevingen te lezen! Ga je volgen op deze manier voel je ook een beetje in Suriname. Heel veel plezier en maak er een onvergetelijke ervaring van. Echt heel cool!

Xxxx

Frans, Thomas en Elmi

Superleuk Babette!
Fijn te horen dat alles tot nu toe goed verlopen is.
Wij vinden het heel leuk om je prachtige verhalen te volgen. Have fun!!!!
Enne die beestjes, wen er maar aan ha ha..............
Lieve groeten xxx

Bert en José

Hoi Babette,
Inderdaad leuk om je te volgen en te horen dat je aardig geacclimatiseerd bent en de kakkerkakken al je beste vrienden zijn geworden. Breng je er een mee als souvenir? Haha
Veel fun en geniet ervan.